Bereik meer klanten
                met betere teksten

Door Jan Bouwman

U of jij schrijven?

Ik krijg regelmatig de vraag: moet ik ‘u’ of ‘jij’ gebruiken op mijn website? Het antwoord is “waar je je zelf het prettigst bij voelt”. Maar ik realiseer me ook dat niet het zo makkelijk is. En dat het ook niet één keer is dat je moet kiezen en dan voor altijd verlost bent van dit dilemma. Tijd dus voor een blog over vousvoyeren en tutoyeren.

Ontwikkeling door de jaren

Jijen en jouen is informeel. Het creëert nabijheid, vriendschap en vertrouwen. De laatste decennia is ‘jij, jou en je’ sterk opgekomen, ten koste van ‘u’. Enerzijds is dat logisch. ‘U’ creëert namelijk vaak een bepaalde afstand, waardoor we sneller kiezen voor ‘jij’. Maar ‘jij’ klinkt vaak wel erg direct en vriendschappelijk en dat is toch niet altijd gewenst.

Twijfel

Het is logisch dat we blijven twijfelen, zeker in zakelijke situaties. Want natuurlijk heb je respect voor je zakenpartner en hij of zij is beslist geen vriend met wie je heel amicaal omgaat. Maar afstand en onderscheid wil je toch ook niet creëren?

‘U’ heeft z’n langste tijd gehad

Het belangrijkste signaal dat ‘u’ het als beleefdheidsvorm heeft afgedaan is dat bijna geen kind zijn (groot)ouders tegenwoordig nog met ‘u’ aanspreekt. Al een hele generatie niet meer. Terwijl de generatie voor ons, hun ouders nog wel met ‘u’ aansprak. Ook je potentiële nieuwe klanten met ‘je’ aanspreken hoeft absoluut geen gebrek aan beleefdheid of respect meer in te houden.

Beslissen

Schrijf je uiteindelijk je blog in de u-vorm of de jij-vorm? Spreek ik mijn bezoekers nu aan met ‘u’ of met ‘jij’? Het is toch een vraag voor iedereen met een eigen website, die elke keer weer terug komt. Deze website is volledig ingericht met informele teksten waarin we bewust tutoyeren. Voor het gevoel staan wij op die manier dichterbij onze doelgroep en past het beter in het huidige tijdsbeeld.

Persoonlijker

“Jij’ zeggen is veel persoonlijker en ook moderner. Iederéén zegt tegenwoordig ‘jij’ en ‘jou’. Ik moet bekennen dat ik tegen geen enkele opdrachtgever met wie ik momenteel samenwerk ‘u’ zeg. Het is ook veel relaxter om elkaar te tutoyeren wanneer je samenwerkt.

Vertrouwd

We zijn ook met z’n allen steeds meer online. Omdat we bijna onafscheidelijk van onze smartphone, is internet altijd binnen handbereik. Daardoor heeft er een verschuiving plaatsgevonden van formeel taalgebruik naar een meer casual manier van communiceren. Hierdoor is het al heel gewoon om getutoyeerd te worden op websites en voelt het lezen van die websites (onbewust) veel “vertrouwder” aan. We tutoyeren elkaar tenslotte dagelijks op de werkvloer en dat doen we ook met een zeer groot deel van onze klanten. We schrijven allemaal e-mails en appjes met goedemiddag, hallo, hoi en hey.

Wat is dan het beste voor jouw website?

Dat hangt helemaal af van jouw branche en de connectie met je klanten. Er is geen goede of foute keuze. Vraag jezelf af wie je wilt zijn en wat je wilt uitstralen. Als je bijvoorbeeld in de financiële branche zit, dan hechten veel van jouw klanten waarschijnlijk veel waarde aan etiquette en status. Dan blijf je natuurlijk gewoon vousvoyeren ( = u zeggen) op je website. Maar heb je een meer moderne en informele binding met je klanten, dan helpen we je graag om ook jouw teksten in diezelfde lijn aan te passen.


communicatie freelance copywriting