Bereik meer klanten
                met betere teksten

Door Jan Bouwman

Is de tekst op je website nog wel actueel?

Wanneer heb je voor het laatst je webteksten bekeken? Ik moet je bekennen dat ik zelden naar m’n eigen website kijk. Ik ben eigenlijk altijd bezig aan de achterkant. Maar de voorpagina? Bekijk ik nauwelijks. Maar onlangs deed ik dat wél en ik las de teksten even door. “Hmm…dit kan ik wel wat beter verwoorden en dat stukje kan eigenlijk ook wel weg. En dit klinkt niet zo professioneel.”

Zo ging dat ongeveer. Dus nu ben ik, tussen m’n opdrachten door, ook even bezig met het herschrijven van mijn eigen webteksten.

Maar hoe staat het met de teksten op jouw website?

Wanneer heb je jouw webteksten voor het laatst eens kritisch gelezen? Waarschijnlijk is dat al een tijdje geleden, misschien zelfs wel toen ze net geschreven waren. Toen ging je er even goed voor zitten, om die nieuwe teksten te beoordelen. En daarna dus niet meer…... Waarom zou je ook, ze waren toch goed? Je hebt wel wat beters te doen. Maar net zoals een webdesign veroudert kunnen webteksten gedateerd raken. Het is dus absoluut een goed idee om ze weer een keer door te lezen.

Klopt alle informatie nog?

Misschien staat ergens de opsomming “Je vindt hier onder andere dat en dat artikel”, terwijl het artikel al uit het assortiment is. Of je schrijft dat je werkt met iets of iemand, terwijl je al een tijdje geleden al bent overgestapt op wat of iemand anders. Het zijn “slechts” kleine slordigheden, maar ze zijn wel van belang voor de bezoekers van je website en het kost je maar weinig tijd om het even aan te passen.

Leest de tekst wel lekker?

Wij veranderen en onze taal verandert ook. Op mijn homepagina staan zinnen die ik een poosje geleden nog prima vond, maar nu merk ik dat de zin niet loopt. Het sluit  op één of andere manier toch niet goed aan op de zin er voor. Een goede tekst kenmerkt zich door een helder, gestructureerd verhaal wat je zonder problemen lekker doorleest. Als je te veel moet nadenken over de betekenis van een zin, of ‘m twee keer moet lezen om het te begrijpen ,dan moet je het echt aan gaan passen.

Hoe is de opmaak?

Webdesigners vergeten helaas soms dat niet alleen de website, maar ook de tekst er goed uit moet zien. Ze kiezen dan een kleine letter of geven de tekst een verkeerde/ onopvallende kleur.

Hierdoor moeten de bezoekers heel erg hun best doen om de teksten te lezen. Dus als je toch je teksten doorleest, let dan ook gelijk even op de opmaak, zodat je in één oogopslag de teksten kan overzien?

Taalfouten

Let gelijk even op taalfoutjes, want ook die kunnen er per ongeluk in staan en dat wil je natuurlijk niet. Opvallende en hinderlijke taalfouten kunnen namelijk om die reden een potentiele klant doen afhaken.

Expert

Wil je je tijd anders besteden, maak dan gebruik van onze “homepage makeover”, of “website makeover”. Wij zorgen er dan voor dat alle hierboven staande zaken op je website netjes worden afgewerkt.